Nama Kering tidaklah sepopular Gucci, Balenciaga ataupun Bottega Veneta. Namun masih ramai yang tidak tahu, dibelakang jenama gergasi fesyen mewah itu wujud sebuah tangan ghaib yang meningkatkan lagi daya kreatif, jualan dan pembangunan fesyen yang mampan.
Bayangkan pada tahun 2020, Kering telah menerima keuntungan sebanyak $1.3 bilion euro dan 84% darinya ialah dari syarikat-syarikat fesyen seperti Yves Saint Laurent, Alexander McQueen dan banyak lagi. Kering fokus dalam menaiktaraf jenama-jenama berasaskan leather, fesyen dan perhiasan. Jadi kalau anda lihat Gucci atau Bottega Veneta, induk mereka ialah sama.
Siapa pemilik Kering?
Pengasasnya ialah François Pinault iaitu billionare asal Perancis. Namun sejak 2003, Kering dipandu oleh anak lelakinya iaitu François Henri. Jangan terkejut François Henri ialah suami kepada aktres Latin terkenal Salma Hayek. Beliau bijak dalam mengendalikan syarikat dan kemudian membeli jenama-jenama seterusnya memperbesarkan lagi urusan daya penjualan serta mengeluarkan lebih banyak gaya fesyen yang baik untuk alam.
IKLAN
Isu pemilikan jenama fesyen mewah berlaku setelah Kering berjaya membeli hampir atau separuh dari saham-saham syarikat fesyen yang terbabit. Pada tahun 1991, PPR (nama lama Kering) mengawal 42% stok saham Gucci dan 100% Yves Saint Laurent. Siapa yang pernah tengok filem House of Gucci akan faham permainan disebalik pembelian saham fesyen dan pemilikan.
Sebenarnya Kering juga mempunyai jenama aksesori mewah milik mereka sendiri. Iaitu memfokuskan aksesori kaca mata iaitu Kering Eyewear. Tapi bukan biasa-biasa bila ia mendapat kerjasama dengan Richemont pada 2017 menghasilkan koleksi kaca mata untuk Cartier, Alaïa dan Montblanc
Mesti ada yang tak sangka kan?
DIVA harap dengan perkongsian ringkas ini dapat membuka mata anda tentang dunia sebenar fesyen dunia. Label jenama mungkin gah tapi yang tinggal hanya sejarah.